Din Bil utbildar sig inom jämställdhet: ”Vi vill att alla ska känna sig välkomna till våra arbetsplatser – då tror vi att kunderna också känner sig mer välkomna till oss”

Din Bil strävar efter att vara den mest attraktiva arbets- och uppdragsgivaren i branschen, samt att leverera den bästa kundupplevelsen, såväl i bilhall som digitalt. För att lyckas med detta har man identifierat ett behov av att arbeta med vissa normer och strukturer i branschen, både för att behålla och för att attrahera nya medarbetare. Malin Glitterstam, HR-chef på Din Bil, uttrycker att företaget vill spegla samhället i stort:

-Vi kan och får inte exkludera människor ute i vårt samhälle. Om vi ska bli den mest attraktiva arbetsplatsen kan vi inte exkludera någon här heller.


Detta har varit en del av Din Bils vision och totalt sett ett arbete som pågått under ett antal år. Din Bil har arbetat med flertalet metoder och workshops, men saknade en mer heltäckande utbildning för att ge alla samma utgångsläge. Samtliga chefer fick då gå utbildningen ”En inkluderande arbetsmiljö – normkritik i praktiken” genom projektet Hållbar Motorbransch, i form av en interaktiv föreläsning via utbildningsleverantören Jämställt. (Vissa chefer har sedan fortsatt med en diplomering på samma tema).

Malin Glitterstam beskriver hur utbildningen hade en bra mix mellan film, arbete i grupp och föreläsning från utbildarnas sida. Utbildningen var även väl anpassad till företagets förutsättningar och kändes därför relevant för cheferna och i förlängningen medarbetarna.

Vad var det bästa med utbildningen?

-Det bästa med utbildningen var att den belyst negativa normer, jargoner och fördomar utan pekpinnar. Det blir ett öppet sätt att prata om det här: Vad har vi för rådande normer, hur hälsar vi på varandra, hur beter vi oss på våra möten, säger vi ifrån när vi ser ett oacceptabelt beteende? Utbildningen knyter också an till vår värdegrund på ett mer greppbart sätt än att prata om Driv, Integritet och Hållbarhet.

Enligt Malin är en av de viktigaste lärdomarna från utbildningen även påminnelsen och reflektionen; många chefer har jobbat i den här miljön länge, vissa beteenden och normer blir normaliserade – det finns en risk att man inte reagerar längre på det man hör och ser. Förhoppningen är nu att chefer i ännu högre grad uppmärksammar och vågar kliva in och agera på negativa kommentarer och beteenden.

Hur tog era chefer emot detta – att alla skulle gå en sådan här utbildning?

-Överlag framkom att alla vill det här: Cheferna vill få till en mer inkluderande arbetsmiljö med ökad mångfald där normer diskuteras öppet utan att det blir alltför komplicerat.

Även efter utbildningen har feedbacken varit positiv och medarbetare har uttryckt att de upplever cheferna som mer närvarande.

Cheferna har börjat lyfta frågor om företagskulturen och det finns redan exempel på chefer som sagt ifrån när någon agerar i motsats till denna, berättar Malin Glitterstam (HR-chef på Din Bil)

Kommer kunderna att märka av att ni har genomgått den här utbildningen?

-Kanske inte direkt men jag tror att i förlängningen så kommer ett mer inkluderande bemötande mellan medarbetare synas ut mot kunden. Blir vi mer öppna och inlyssnande i vårt bemötande kollegor emellan ökar trivseln på arbetsplatsen och det kommer till slut spegla av sig mot våra kunder – då kommer alla känna sig mer välkomna, oavsett bakgrund.

Malin nämner att den här typen av utbildningar även hjälper till att sudda ut negativa normer eller förutfattande meningar om att kvinnor inte är bilintresserade eller saknar kunskap om bilar. Det finns en snedfördelning mellan könen i bilbranschen och tar vi inte bättre hand om kvinnorna går vi miste om kompetens, så det handlar även om en breddad rekrytering – om Din Bil rekryterar med mångfald kommer det att märkas hos kunden så småningom genom att fler känner sig representerade i bilhallen, menar Malin.

Vad missar de företag som inte hakar på möjligheten att utbilda sig inom de här frågorna?

-Möjligheten att behålla och rekrytera rätt kompetens till företaget. Hänger företag i bilbranschen inte med i den utveckling som sker i samhället i stort med rörelser såsom Me too, Black lives matter och Fridays for future kommer kunderna och potentiella medarbetare välja bort en. En inkluderande arbetsmiljö leder till högre lönsamhet – det är bevisat. Om alla känner sig sedda, hörda och behövda – då kommer de att utvecklas och bidra till verksamheten. Det är helt enkelt det företag går miste om: En arbetsmiljö präglad av mångfald där alla känner sig självklara, mår bättre och bidrar till resultatet.

Din Bils arbete med värdegrund, inkludering, breddad rekrytering och ledarskapsutveckling kommer att fortsätta även framåt.